Het Twents Aspergekistje van 2017

17-04-2017

De Lions Club Borne is voor het tweede jaar op rij gestart met de actie om Twentse aspergekistjes te verkopen voor het goede doel. Met dit kistje kun je thuis een heerlijke aspergemaaltijd maken. Dit jaar komt de opbrengst ten goede aan Stichting Evi.

Vorig jaar verkocht de Lions Club 461 aspergekisten. “Dat aantal had al onze verwachtingen overtroffen. Het schept natuurlijk wel verwachtingen voor dit jaar, we willen nu graag meer kistjes verkopen”, vertelt Jeroen van Dam.

Organisatie
Er komt heel wat kijken bij de organisatie van deze actie. “Een belangrijk onderdeel is dat we op tijd moesten beginnen met het betrekken van de juiste leveranciers. We willen de kistjes vullen met kwaliteitsproducten en het liefst zo regionaal mogelijk. We kopen dan ook bijna alles in bij Bornse leveranciers. Vervolgens zetten we de verkoopactie op touw, waar we nu middenin zitten. En over een paar weken, op 11 mei, gaan we de kistjes vullen en bezorgen.”

De kistjes worden gevuld met:
– 1 kg asperges (deze worden geschild geleverd, waardoor er ongeveer 800 gram overblijft)
– 1 fles 2015 Louis Sipp Pinot Blanc
– 300 gram Porc d’Or ham
– 250 gram speciale aspergeaardappelen
– 250 gram boerderijboter
– 6 eieren
Twintig leden van de Lions Club nemen op donderdag 11 mei een vrije dag op en gaan de kistjes vullen en bezorgen. Jeroen: “Dat doen we zelf, zodat op die manier het meeste geld overblijft voor het goede doel, Stichting Evi. Daar doen we het met z’n allen immers voor.”

Stichting Evi
De Lions hebben dit jaar gekozen voor Stichting Evi, omdat ze iets voor kinderen wilden doen. Stichting Evi werft fondsen die ouders in de mogelijkheid stellen om zorgeloos te kunnen zorgen voor hun kind met kanker. “Vorig jaar was het goede doel van het Twents Aspergekistje de Noodopvang Dakloze Asielzoekers. Tijdens Borne op z’n Best hebben we altijd een vrijwilligersbrunch, waar met name wat oudere mensen op afkomen, omdat vrijwilligers meestal wat ouder zijn. Dat zijn twee specifieke doelgroepen en dit jaar hebben we ervoor gekozen om ook eens iets voor kinderen te willen doen. Richard en Marion Pouwel zijn ontzettend betrokken en hebben een presentatie gegeven over hun stichting voor de club. Dat inspireerde iedereen ontzettend om er heel hard mee aan de slag te gaan.”

Bestellen
Het Twents Aspergekistje kost € 35 en kun je bestellen op www.twentsaspergekistje.nl. Bij de bestelling kun je voor € 42 een doos van zes flessen bijbestellen van Louis Sipp Pinot Blanc uit 2014, zolang de voorraad strekt. Ook is het mogelijk een extra donatie voor Stichting Evi te doen. De bestelling wordt op donderdag 11 mei aan huis bezorgd in de omgeving van Borne, Hengelo, Almelo en Enschede. De asperges blijven gegarandeerd goed tot zondag 14 mei.